tisdag 12 maj 2015

Roliga apelsiner

Nu tänkte jag visa ett gott och roligt mellanmål, Det tar dok lie tid att göra.



 Så här blir det när du är klar, nu till receptet.

 Du behöver: En liten kastrull, en citronpress, en apelsin och gelatin pulver. ( Jag provade att sätta i citronsaft också men det blev inte gott, där av citronsaften på bilden)


 Börja med att pressa apelsinen och sätt saften i en kastrull.


 Skrapa sedan ur allt extra som finns kvar i apelsinerna, för det är hit sen du skall hälla vätskan tillbaka. 

Nästa steg har jag ingen blid på men...
värm upp apelsin saften så den nästan kokar. Dra kastrullen av plattan och rör ner en tesked gelatinpulver, rör tills pulvret har smält. Häll sedan vätskan i apelsin skalen.


Ställ dom i frysen ca en halv timme, tills vätskan har stelnat och blivit till gelé.


Skär upp i klyftor och njut av en lite annorlunda apelsin. 

Detta skull säkert passa bra på barn kalas men då skulle jag kanske röra i lite socker när jag värmer upp apelsin saten. 
Man kan också göra det här av vattenmelon om man inte gillar apelsin 
(har dock inte prövat, har bara sett bilder av vattenmeloner. men skall nog prova någon gång)

    Här hittade jag en blid på vattenmelon, det är taget fån google bilder så det är inte jag som har gjort de.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar