lördag 3 januari 2015

Fågelholkar

Nu kommer årets första pyssel. Detta pyssel är kanske lite vårigt men snart ska julen ut och då kanske man kan "pynta" med dessa fågelholkar i stället. Nu till pysslet.

Så här blir holkarna när dom är färdiga.

För att göra dom behöver du:

  • Ett mjölkpaket/holk
  • Sax
  • Penna 
  • Linjal 
  • Pappersbitar i olika färger och mönster
  • Måla färg
  • Silvertejp 
 Om du har ett paket med kork så ska du klippa bort kanten av korken så de blir en slät yta.

 Sen så ska du tejpa igen alla "hål" som finns uppe på paketet.

 Gör skarvarna så här.



 När du är klar så ska hela taket vara täkt med silvertejp för när du målar så kommer strukturen på tejpen att synas, så om det finns tejp på sidan av mjölkpaketet kommer detta att synas. Men om du klär in holken med papper kommer detta inte synas.

 mät sedan 8 cm från botten av mjölkpaketet.

 Klipp av där du har mätt, så nu borde du ha två delar av mjölkpaketet.

 Tryck ihop dom båda mjölkpaketen i varandra. 

 Så holken får en botten.

                Nu är det dags att måla eller klä den i papper.

 Sen bestämde jag mig för att sätta på ett tak, så jag klippte ut ett av ett svart papper.

 Limmade fast de på holken.

 Måla sen en svart boll på holken och gör en sitt pinne utanför.

När jag gjorde sittpinnen så klippte jag av ett sugrör och virade lite wachi tejp runt om.

Sen för att piffa till det lite extra så gjorde jag gavlar av wachi tejp.

 Den bakre holken så har jag klätt in i olika omslagspapper.

LYCKA TILL MED ERA FINA FÅGELHOLKAR :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar